بلاگِ اشکان

  • ۰
  • ۰

این روزها بازار گوشی‌های هوشمند داغه، علاقه مردم هم به خرید گوشی‌های هوشمند گرون قیمت زیاد شده، البته در ۸۰٪ موارد افرادی که گوشی رو خریدن در حد یه گوشی خیلی خیلی ارزونتر ازش استفاده میکنن و دلیل اصلی خرید این گوشی‌ها احتمالا از یک طرف نشون دادن قدرت اقتصادی خودشونه، احتمالا این باور غلط که گوشی‌های ارزونتر به درد نمیخورن.
در هر صورت من دوس دارم فرض کنم شما جزو اون ۱۰٪ باقی مونده هستید که گیک بوده و نهایت استفاده رو از امکانات تلفن هوشمندتون میکنید، پس اگه میخواید ببینید چه پرچمداری خریدش از نظر من بهتره، در ادامه مطلب من رو همراهی کنید.

تو این مقاله قصد ندارم فاکتور قیمت رو مد نظر قرار بدم، مخصوصا که قیمت اکثر فلگشیپ‌ها در یک حد قرار داره، اما برای کسی که داره این همه پول میده، احتمالا 50 تومن 100 تومن نباید باعث تغییر انتخاب بشه.
مشخصات سخت افزاریشون هم همه جا هست پس راجع‌به اونها هم حرفی نمیزنم، راجع‌به عملکردشون براتون میگم.
گوشی‌هایی که قصد بررسیشون رو دارم همگی گوشی‌های موجود در بازار هستند، البته فقط و فقط از سیستم عامل اندروید، چون به نظر من کسی که بخواد آیفون یا ویندوزفون بخره خودش میدونه که چی میخواد، اما بازار اندرویده که کمی شلوغه... حالا میپردازیم به پرچمدارای موجود در بازار:
1- الجی G3
2- سونی Z2
3- اچ‌تی‌سی One M8
4-سامسونگ S5

لطفا برای اینکه دلیل حذف‌ها و انتخاب و ایراداتی که میگیرم رو متوجه بشین، تا انتهای مطلب رو بخونید.

1- الجی G3

اولین گوشی با صفحه نمایش QHD که به عرضه جهانی شد! بزرگترین مانورش هم رو همین صفحه نمایشش بود. البته یه نکته جالبی هست، اونم راجع‌به "گوشی" بودن این دستگاهه؛ آیا G3 اصلا یه گوشیه؟ یا یه فبلت؟ الجی G Pro رو به یاد دارین؟ یه فبلت بود دقیقا با همین سایز G3، ینی 5.5 اینچ، الجی اون دستگاه رو ب عنوان فبلت معرفی کرد، اما به G3 میگه گوشی، اینجا یک بحث فلسفی پیش میاد، اگه دقت کرده باشین اولین فبلت دنیا، ینی گلکسی نوت با سایز 5.3 اینچ اومد، و الان هم، سامسونگ و سونی گوشی‌هاشون رو با سایز 5.2 اینچ به بازار عرضه کردن. حالا از این بحث میگذریم (هرچند که هنوز G3 به نظر من گوشی نیست).
بیاید به شانس انتخاب شدن این گوشی بپردازیم، آیا اَشکان این گوشی رو انتخاب میکنه؟ نه! چرا؟ چون الجی G2 هنوز تو بازاره!
بذارید اینطوری براتون توضیح بدم، با وجود G2 دلیل منطقی ای برای خرید G3 وجود نداره. اما مگه صفحه نمایش G3 بهتر از G2 نیست؟ معلومه که نه! شاید برای خیلی‌ها عجیب باشه اما این یه واقعیته، صفحه G3 از نظر روشنایی و بازتولید رنگ و خوانایی تو محیط‌های باز ضعیفتر از G2 عمل میکنه، به علاوه با وجود رم بیشتر، پردازنده قویتر و باتری بزرگتر، عملکرد G3 در این موارد هم از G2 ضعیفتره، چون رزولوشن بیشتر صفحه G3 منابع بیشتری از رم و باتری رو به خودش اختصاص میده و پردازش بیشتری رو هم میطلبه، و همه این‌ها در ازای چی؟ فقط و فقط در ازای اینکه وقتی گوشی رو در فاصله 5 سانتیمتری چشم میگیرین ممکنه حس کنید تصاویر یکم شارپ تره. باور کنید تو استفاده عادی ینی فاصله 20 تا 30 سانتیمتر متوجه هیچ فرقی نمیشید. برای اون دسته از دوستانی هم که از رابط کاربری G3 هوششون میاد باید بگم الجی گفته این رابط رو با آپدیت برروی G2 هم قرار میده. درنتیجه با توجه به این مسائل (مخصوصا فبلت بودن G3 از نظر من)، من G3 رو از مقام پرچمداری خلع میکنم، و G2 رو به جای اون در این نبرد پرچمدار اعلام میکنم، پس...

1- الجی G2

گوشی خوبیه، بیشترین نسبت صفحه به اندازه گوشی رو داره، این ینی صفحه نمایش بزرگ با سایز کوچیکتر، کلید پاور و تنظیم صدا در عقب هم باعث خوشدست تر شدن و استفاده راحتتر از گوشی شده، البته برای دفعه اول ممکنه کمی غیر عادی به نظر بیاد، ولی به سرعت عادت میکنید. مثه بقیه پرچمدارا، امکانات سخت افزاری خوبی داری و از سرعت قابل قبولی برخورداره، کیفیت دوربین و صفحه نمایشش خوبه و به هیچ عنوان آدم رو ناراضی نمیکنه، عمر باتری مناسبی داره، تنها چیزهایی که ممکنه باعث شه آدم در خریدش شک کنه، باتری غیرقابل تعویض و نداشتن درگاه کارت حافظه ست. میتونه جزو انتخاب‌های اشکان باشه؟ چرا که نه! اما متاسفانه (برای G2) گوشی‌هایی هستن که امکانات بهتری رو ارائه میدن، پس میریم سراغ اون‌ها. (البته اگه قرار بود عنصر قیمت رو مد نظر قرار بدیم G2 برنده ما بود.) این رو اضافه میکنم که اگه G3 رو بخاطر فبلت بودن حذف نکرده بودم، به خاطر صفحه نمایشش هیچ شانسی هم در مقابل بقیه نداشت.


2- سونی Z2


گوشی ضد آب سونی، یکی از دو گوشی ضد آب در این لیست، که در واقع نسخه ارتقا یافته Z1 بوده و واقعا هم به خوبی ارتقا پیدا کرده، از اون صفحه نمایش بی کیفیت و دوربین ضعیف خبری نیست، ضدآب تر هم شده، ظرفیت باتریش هم بیشتر شده و عملکردش خیلی بهتر شده، به طوری که میشه گفت دو برابر شده. در کل امکانات سخت افزاری خیلی مناسبی داره، رمش هم سه گیگه که تو لیست بیشترینه، کارت حافظه هم میخوره، اما خوب هنوزم یه ایراد اساسی داره، ایرادی که باعث میشه از لیست هم حذف بشه: طراحی و بدنه. میدونم خیلی‌هاتون میخواید بگید از بدنه سامسونگ و الجی که بهتره!
مسئله من این نیست که اگه بیافته زمین ممکنه بشکنه، این گوشی از طراحی Z و Z1 استفاده میکنه، و یا رنگ مشکی انگار دقیقا همون گوشیه، طراحیش بیش از اندازه خشک و مکعبیه، شاید بگین این یه چیز سلیقه ایه که آدم از طراحی خوشش بیاد یا نه! آره، درسته، منم بخاطر زیبایی حذفش نکردم، هرچند که اگه میتونستم میکردم، اما تو دست گرفتنش واقعا سختتر نسبت به تمام پرچمدارای دیگه ست، به عبارت دیگه، این بد دست ترین پرچمداره. گوشه‌ها و نوار دورش زیاد تیز و لبه داره! این یه ضعف طراحیه، شاید خیلی از طرفدارای متعصب سونی بیان و بگن نه اصلا مشکلی نداره، خیلی هم خوشدسته. اگه اینطور فک میکنین پس فقط یه بار هم که شده G2 یا M8 رو بگیرین تو دستتون، اگه هنوزم همینطوری فک میکنین پس واقعا باید متعصب باشید! یا ممکنه بعضی‌هاشون بگن در عوض امکانات خیلی خوبی داره! آره امکانات خیلی خوبی داره، ولی مگه بقیه گوشی‌ها تو این لیست امکاناj بدی دارن؟ این گوشی دقیقا چه چیزی داره که از بقیه رقبا متمایزش کنه؟ هیچی! حتی اگه مشکلی هم نداشت به خاطر فقدان نوآوری از لیست حذف میشد. راستی، باتریش هم قابل تعویض نیست.
اگه Z3 تو لیست بود چی؟ شانسی داشت؟ صددرصد! طراحی تا حدودی که بتونه به راحتی باعث تمایزش با گوشی‌های نسل قبل سری Z بشه عوض شده مخصوصا رنگ سفیدش که کاملا متفاوته. به علاوه Z3 بزرگترین ضعف Z2 رو نداره، اگه دقت کرده باشن دور گوشی خیلی گرد تر شده و سایز و وزن گوشی هم اومده پایینتر. پس اگه Z3 به جای Z2 الان تو بازار بود واقعا شانسش خیلی بیشتر بود (اگه طرفدار سونی هستید واقعا صبر کنید و Z3 رو بخرید).

 

3- اچ‌تی‌سی One M8

پرچمدار اچ‌تی‌سی با بدنه یکدست و آلومینیومی. به طور دقیق، ۹۰٪ بدنه از آلومینیوم ساخته شده، که در کنار دو دوربین و دو بلندگو که به سمت کاربره، جزو امتیازات این گوشی حساب میشه. از نظر کیفیت بدنه تو این لیست بی رقیبه، شاید بشه Z2 رو کمی باهاش ازین لحاظ مقایسه کرد، اما برنده صددرصد M8 خواهد بود. کارت حافظه میخوره، بلندگوها کیفیت فوق العاده ای دارن، شاید به نظر خیلی‌ها همچین بلندگویی تو یه گوشی لازم نباشه، اما خوب بودنش مسلما بهتر از نبودنشه! اما نقطه ضعف بزرگ این گوشی... دوربین! دوربین این گوشی واقعا کیفیت پایین تر از حد انتظاری داره، برای استفاده روزمره بد نیست، اما برای یه پرچمدار خجالت آوره، و بد تر از همه این که این گوشی به خاطر دوربینشه که از لیست حذف میشه. البته اینکه باتری غیرقابل تعویض داره و ضد آب هم نیست یکم تاثیر داشت. شاید باز بگین ضدآب نبودن نقطه ضعف نیست. درسته ولی وقتی دوتا گوشی دیگه تو لیست این امکان رو دارن ینی یه امتیاز مثبت نسبت به این گوشی.

4-سامسونگ S5

صادقانه بگم، من از سامسونگ زیاد خوشم نمیاد، نه اینکه از برند سامسونگ بدم بیاد، نه، من از هیچ برندی بدم نمیاد، اما چون از ۹۰٪ گوشی‌های سامسونگ بدم میاد این حرف رو میزنم، از اینکه میدیدم قبل گلکسی S و بعد S2 مدتهاست که هیچ گوشی خوبی نزده، و به معنای دقیق کلمه پلاستیک بازیافتی تولید میکنه و فقط به فکر بازی با اعداد و زیاد کردن هسته و فرکانس پردازنده و رزولوشن دوربین و صفحه و سایز صفحه ست. اما خوب سامسونگ هم مثه هر شرکتی هر از چند گاهی بازیش رو تغییر میده، مثلا من S2 رو دوس داشتم، چون یه پیشرفت خوب بود. و S5 رو هم دوست دارم، چون سامسونگ تو این گوشی برخلاف گوشی‌های قبلیش دنبال بازی با اعداد و زیاد کردن الکی همه چیز نبود، میتونست رم 3 گیگ که تو نوت 3 استفاده کرده بود رو روش باره، یا رزولوشن صفحه رو بالا ببره و کارهای تبلیغاتی مثل این، اما در عوض یه کار واقعی کرد، یه جورای انگار S4 رو (که به نظر من آشغال بود) به خوبی آپگرید کرد، یه آپگرید عالی! ضد آبه، اسکنر اثر انگشت داره، که اصلا در حد آیفون 5S نیست ولی خیلی هم ضعیف نیست، دوربین بسیار خوب و با کیفیتی داره، صفحه نمایش Super AMOLED این گوشی رنگ‌هارو بسیار با کیفیت و زنده نشون میده، و رنگ مشکی رو مشکیه مشکی نشون میده، ینی از نظر تکنیکی اصلا چیزی رو نشون نمیده؛ به علاوه عملکردش در محیط‌های باز هم عالیه، حسگر ضربان قلب داره که واقعا به درد میخوره، برعکس حسگر فشارسنج که واقعا بی خوده! کارت حافظه میخوره و باتری قابل تعویض هم داره. و سیستم اولترا پاور سیوینگ سامسونگ هم عالی عمل میکنه، شگفت آوره که یه گوشی اندرویدی با 20 درصد شارژ میتونه این همه دووم بیاره!
میدونم میخواین بپرسین مگه باتری قابل تعویض چیه که انقدر مهمه؟ ببینید میدونم الان هر گوشی ای موقع هنگ کردن با نگه داشتن دکمه‌های ترکیبی یا اکثرا نگه داشتن 20 یا 30 ثانیه ای دکمه پاور ریستارت میشن، اما من ترجیح میدم ظرف 3 ثانیه باتری رو در بیارم و بذارم سرجاش تا اینکه 30 ثانیه یه دکمه رو نگه دارم که ممکنه یه لحظه دستم ول بشه و مجبور شم دوباره از اول شروع کنم، به علاوه باتری قابل تعویض باعث میشه هروقت باتری گوشیتون داشت تموم میشه عوضش کنید، خودم میدونم الان شارژرهای همراه اومده، اما من باز هم ترجیح میدم ظرف 5 ثانیه باتری رو عوض کنم و از شارژ گوشی از 0 به 100 برسه، تا اینکه یه دستگه رو که اکثرا از باتری گوشی‌ها بزرگتر هست رو وصل کنم به گوشیم که مثل یه انگل ازش آویزون باشه و کم کم (2-3 ساعته) گوشیم رو شارژ کنه. و جالبه که با وجود باتری قابل تعویض، این گوشی همچنان ضد آبه. نکته دیگه اینه که این گوشی نسبت به تمام گوشی‌های دیگه تو این لیست به راحتی میتونه برای تعمیر باز بشه، درسته احتمال خرابی همه گوشی‌های لیست کمه، اما به هر حال این احتمال هست! به من اعتماد کنید... من Oneها و Zهایی که باز شدن رو دیدم، اصلا مثه اولشون نمیشن، حداقل تو ایران که همه شهرها یه نمایندگی عالی نداره که گوشی رو برای تعمیر بفرستن تایوان -کاری که در همه دنیا موقع خرابی M8 میکنن- لازمه که گوشی به راحتی باز بشه. یه برتری دیگه هم داشتن کانکتور میکرو USB 3.0 ـه که باعث میشه گوشیتون سریعتر شارژ شه و اطلاعات واقعا خیلی سریعتر منتقل بشن. پلاستیکیه، اما زشت نیست، هرچند این زیاد ملاک نیست. اگه پُشت گوشیتون به هر دلیلی آسیب ببینه میتونید به راحتی قاب رو عوض کنید، و همچنین نوار دورش رو هم یکم سخت تر میتونید عوض کنید، البته هنوزم از سه تا گوشی دیگه لیست آسونتره. دیدن خط و خش و شکستگی رو قاب گوشی واقعا عذاب آوره و آدم رو زده میکنه، خوب اینکه بشه عوضش کرد خیلی خوبه. البته جلوی این گوشی مثل بقیه ست، پس مراقب جلوش باشین. در نهایت میشه گفت جمع مزایای این گوشی تقریبا از بقیه گوشی های لیست بیشتره، تقریبا هرچی اونها دارند رو داره، به علاوه چیزهای بهتر.
این بود انتخاب من!

باز هم اعلام میکنم من اصلا طرفدار سامسونگ نیستم، اما این یه مقایسه منطقی بود و S5 هم برنده شد. لطفا متن رو با دقت بخونید و باز اگه سوالی براتون پیش اومده یا ابهامی وجود داره بفرمایید، در خدمتم.
ممنون از اینکه با من همراه بودین و این مطلب رو تا انتها و به دقت خوندید.

  • ۹۳/۰۶/۱۶
  • اشکا ن

نظرات (۴)

سلام داداش عجب نقدی و بررسی بود عالی ;)
پاسخ:
ممنون، خوشحالم که خوشت اومده. ;)
از اینش خوشم اومد خودتو در نظر گرفتی برا انتخاب کار جالبی بود امیداورم پیشرفت کنی.........منم یه راهنمایی کن زد 2 دست دو یا جی 2 دلم بیشتر با جی 2؟؟؟
پاسخ:
مرسی، راسش از نظر خود من دست دو بودن زیاد ایرادی نداره، اتفاقا دارم یه مطلب راجبش آماده میکنم، اما همیشه گفتم اگه دلت بیشتر با یه چیزیه همون رو بگیر، هدف اینه که از وسیله ای که داری نهایت لذت رو ببری، پس توصیه میکنم خودت رو درگیر این که کدوم بهتره؟ نکنی و به علاقه خودت توجه کنی، با توجه به این به نظرم G2 رو بگیری بهتر باشه.
سلام
بنظر من اگه پرچم دار های اپل و نوکیا هم تو لیست بودن با وجود اس ٥ باز هم نمیتونستن در حد و اندازه ی اس ٥باشن،شاید خیلیا بگن ٥اس رو نمیشه با اس ٥و بقیه ی آندرویدی ها مقایسه کرد اما ب واقع اینطور نیست،شما حرف خوبی زدی،که مگه باقی گوشی ها امکانات اس٥ رو ندارند،چرا اوناهم دارن ولی اس ٥ بهترش رو هم داره،ینی آپشن هایی بیشتر و مورد استفاده!حالا بخوایم با اپل مقایسه ش کنیم،بلوتوث گوشی فعال نیست به هزارو یک دلیلی ک خود شرکت تصمیم گرفته و گور بابای مشتری ها!ی موزیک میخوای بذاری رو گوشی باید حتماً با برنامه های مزخرف سینک شده باشه ...!و خیلی مسخره س ک کلی پول گوشی بدی و ابتدایی ترین امکانو مثلِ  گزارش تحویل رو نداشته باشه!لطفاً دوستان نیان قوانین آمریکا رو بگن،ک اصلاً دلیل  نمیشه،اپل اگه ی کمپانی  جهانیه و محصولاتشو تو سراسر جهان میفروشه پس باید ب حقوق مشتریاش احترام بذاره ک ....!ولی اگه همین موارد رفع بشن جداً نمیشه بهش ایرادی گرفت!
درباره سونی و اچ تی سی هم نظری ندارم،بخصوص سونی که هر گوشی رو ک معرفی میکنه کلکسیون نواقص رو تو  همون ی گوشی جا داده!!!
من طرفدار سامسونگ نیستم همین الانم دارم با 5s کامنت میذارم ولی دوست دارم سامسونگ 
سیاستشو تغییر بده و بدنه ی گوشی هاشو آلومنیومی بزنه،ببینم دیگه میخوان از چی ایراد بگیرن!؟
پاسخ:
دلیل اصلی اینکه آیفون و ویندوزفون رو تو لیست نیاوردم، همونطور که گفتم، این بود که به نظرم کسی که iOS و ویندوزفون رو به عنوان سیستم عامل انتخاب کرده، در نتیجه میدونه چی میخواد و با چشم باز انتخابش رو کرده (هرچند در واقعیت اکثرا اینطور نیست) و هر دو سیستم عامل هم رسما یه پرچمدار دارن، آیفون 5S و لومیا 930، اما تو اندروید بحث متفاوته، اکثر افرادی که اندروید میخوان (میگم اکثر، نه همه) ایده خاصی از اینکه چه گوشی ای رو بگیرن ندارن، و بسیار پیش میاد که تو انتخاب ها گم میشن یا گول حرف فروشنده یا تبلیغات رو میخورن، در نتیجه به نظرم لازم بود یه مطلب منطقی و بدون تعصب راجب مقایسه پرچمدار های موجود بنویسم که جایی برای ایراد گرفتن افراد متعصب نذاره. بله دارم میبینم که با Mobile Safari 7.0 روی iOS 7 دارین نظر میذارین، ماشالله چه دل پُری هم دارین :))
ببینید کسانی که بهونه آلومینیوم میگیرن و کلا کسایی که بهوونه میگیرن رو نباید به نظرشون دقت کرد، چون تو بازار امروز برای هر سلیقه ای یک محصول مناسب هست، کسی آلومینیوم میخواد میتونه M8 بگیره. این افراد فقط به دنبال تخریب یک محصول و تحمیل نظرشون به بقیه هستن.
ممنون از نظرت.
عالی آقا اشکان خسته نباشید
پاسخ:
ممنون. ;)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی