بلاگِ اشکان

  • ۰
  • ۰

 

 

این روزها جدیدا مُد شده هر طرف رو نگاه میکنی همه دارن میگن من گیک ام! :) هر طرف اینترنت رو نگاه میکنم پر وبلاگها و سایتهاییه که تعریف گیک رو از ویکی‌پدیا کُپی کردن و آخرشم اضافه کردن من بعد خوندن این مطلب فهمیدم خودم هم گیکم. ^_^ بعدشم یه سری هم اومدن زیر مطلب نوشتن واو، چه جالب، مثه اینکه منم گیکم. ;) هِی، یه خبر جدید! نه! تو گیک نیستی، تو فقط یه هیپستر لعنتی ای که دوس داری به خودت و بقیه القا کُنی گیکی!
80% افرادی که فک میکنن گیک ان در حقیقت هیپستر ان، اینکه از تکنولوژی روز استفاده میکنی و ازش لذت میبری به این معنی نیست که گیک باشی، این که میدونی اندروید متن بازه و مایکروسافت نوکیا رو خرید به این معنی نیست که گیکی! گیک‌ها دیوونه اون چیز میشن، عاشق اون چیز میشن، قبل از همه از همه چیز با خبر میشن، گیک‌ها صرفا فقط علاقه ندارن، گیک‌ها دیوونه وار عاشقن، گیک‌ها زندگی عادی ندارن، گیک‌ها به معنی واقعی کلمه با عشق پیش میرن، این روزا هر کسی رو میبینی میره سایت زومیت سر میزنه مطالب چِرتش رو که افراد ناآگاه نوشتن میخونه فک میکنه گیک شده، یا میره کالایاب جی اس ام که اونم یه مُشت بیسواد نوشتن میخره فک میکنه دیگه همه چیز رو میدونه! شاید بگین خوب هرکسی باید از یه جایی شروع کنه، نمیشه به اینکه کسی هنوز همه چیز رو نمیدونه ایراد گرفت! آره، درسته، منم منظورم کسی که تازه داره علاقه ش رو کشف میکنه نیست، کسیه که دوساله فک میکنه گیکه ولی هیچی سرش نیست.
میدونید گیک‌ها چطوری گیک بودنشون رو کشف میکنن؟ وقتی برای اولین بار متوجه اون موضوع میشن، میبینن انگار تمام مدت همونجا بوده، درست جلوی چشمشون، اما انگار نمیتونستن خوب ببیننش، انگار زیر کلی چیزای کوچیک و بی اهمیت گم شده بود... بعدش، وقتی پیداش میکنن، عین جاذبه ست، یهو تمام چیزای دیگه براتون بی معنی میشه، فقط با عشق دارین پیش میرین، هیچ انگیزه دیگه ای نیست...
اما هیپسترها نه، اونا فقط دنبال توجه ان، اگه میبینید ناگهان به یه چیز علاقه پیدا کردن به خاطر اینه که اون چیز جدیدا مُد شده، هیپسترها افرادین که نگران این هستن که مردم راجبشون چی فک میکنن، میخوان نظر بقیه رو راجع‌به خودشون عوض کنن، هیپسترها گیک نیستن، طرفداره مُد هستن. فقط میخوان به هر نحوی که شده با بقیه متفاوت باشن، به همه بگن ما با شما فرق داریم، ما باحالیم!

در ضلع سوم قضیه نِردها هستن، من به نِردها احترام میذارم، نِردها از خیلی جهات شبیه گیک‌ها هستن، با این فرق که در کنار عشق، اسیر وسواس‌های فکری هم هستن، خیلی از افرادی که فک میکنن گیک باشن، در حقیقت نِرد هستن، نِرد بودن چیز بدی نیست، نِردها در کنار گیک‌ها قرار میگیرن. یه نرد شاید کمتر اجتماعی باشن (نه اینکه هر گیکی که یکم خجالتی بود نرد باشه ها)، به خاطر همین واژه نِرد کمی بار منفی داره، اما خوب از نظر من چیز بدی نیست نِرد بودن، من خودم نرد تاریخم. آدم باید به چیزی که هست افتخار کنه (مگه اینکه هیپستر باشه).
البته نِرد در تعریف بعضیها همون گیک کتابیه، گیک خُشک، نمیدونم چطوری بگم، مثلا گیک ریاضی رو میگن نِرد! البته من خودم زیاد این تعریف رو دوس ندارم، این تعریف غلط احتمالا بخاطر این جا افتاده که نِردهای کتابی از نِردها تکنولوژیکی و بقیه نِردها تعدادشون بیشتره. (الان همه هیپسترها میان میگن اوه، پس بگو، من نِرد بوم!)

پس اینطوری شد که ۸-، کسایی که فک میکنن گیکن، هیپسترن، ۱۰٪ نِرد و ۱۰٪ باقی مونده هم گیک‌های واقعی ان.

تشخیص دادن نِرد از گیک و برعکس سخته (هرچند تو اینکه با هم فرق دارن شکی نیست)، اما تشخیص یه هیپستر خیلی راحته، فراموش نکنید دوستان، چه گیک چه نِرد، هردو عالین، هردو با عشق پیش میرن (حالا نِردها یکم وسواس هم دارن)، به خاطر خودشون و عشقشون پیش میرن، نه مثه هیپسترا برای جلب توجه.
یه سرچ که بزنید اینفوگرافیک‌های باحالی راجع‌به نِردها و گیک‌ها پیدا میکنید، بعضی‌هاشون یه چیز رو گیک‌ها نسبت دادن، بعضی‌ها همون چیز رو به نِردها. در کل نمیشه با یه مرز بندی تمیز و کامل از هم جداشون کرد، گیک‌ها و نِردها تشابهاتشون خیلی بیشتر از تفاوت‌ها شونه، پس دوستان، تشخیص اینکه نِرد هستین یا گیک، با خودتونه.

 

 

  • ۹۳/۰۶/۱۷
  • اشکا ن

نظرات (۲۱)

آقا اشکان من فکر میکنم نرد ام، شما چی فک میکنی؟ : من عاشقه کار با گجت ها و دونستن مشخصات و دلایل کار اونا و اینجور چیزام. برام مهمه که دیگران فکر کنن آپدیتم اما هیچوقت گجتی رو برای به رخ کشیدن نخریدم. همیشه وسایلم رو از بقیه قایم میکردم. یه شوق تو وجودمه! هیجان دارم برای تکنولوژی. اجتماعی نیستم اما خجالتی هم نه. عاشق پی سی ام. حاضرم همه ی وسایلم رو از دست بدم اما پی سی رو داشته باشم. نصف عمرم تو رویا پردازی بودم! در مورد تکنولوژی، اینکه چ گجت هایی رو دوست دارم داشته باشم و چ کار مهمی برای تکنولوژی میتونم بکنم. آقا ممنون میشم جواب بدی. نرد ام یا نه؟!
پاسخ:
احتمالا باشی، مهمترین چیز حس خودته،مثلا من خودم کلا گیک تِکنولوژیم ولی تو زمینه تاریخ حسابی نِرد اَم! اینکه علاقه داری که شکی نیست، از اون بخش رویاپردازی احتمالامیشه حدس زد شما بیشتر نِرد باشی. ;)
میشه آدم یه نوع نِردِ سریالی باشه؟!
پاسخ:
آره، میشه. باید طوری باشه که طرف اکثر اوقاتش رو صرف سریال دیدن بُکنه، براش خیلیمهم باشه سریال هاش، طوری که همه چیزِ سریال رو بدونه، به شدت ذهنش درگیر سریالا باشه، خودش رو مدام جای شخصیت ها قرار بده، حتی زمانی هم که نمیبینه بازم فکرش پیش اون ها باشه. مدام تحلیل کنه همه چیز رو تو ذهنش. سریال دیدن رو به گشتن با دوستاش ترجیح بده، کلا دنیای سریالیش رو به دنیای اطرافش ترجیح بده.
سلام ببخشید که بی ربطه امروز باطری گوشیمو عوض کردم حالا لازمه 8 ساعت تو شارژ باشه؟
پاسخ:
نه، ابدا، باتری های لیتیوم آیون (که به اشتباه بهشون میگن لیتیوم یون) و لیتیوم پلیمری نیازی به شارژ اولیه ندارن، هر زمان خواستین میتونید بزنید تو شارژ، هر زمان خواستین هم بکشین. هیچ مشکلی نداره.
Geed Nerd Hipster? wot do ya know about em? nuthin
پاسخ:
گیک، نه گید. حالا کاری به بقیه املا نداریم برادر من، ولی شمایی که با اینترنت اکسپلورر 8 میای اینترنت هم فک نکنم چیزی زیادی بدونی ها...
  • روزبه احتشامی
  •  matlabe mofidi bod estefadeh kardam
    پاسخ:
    ممنون.
    من اول ترسیدم هیپستر باشم 😱
    بعد که خوندم دیدم نه از خودتونم 😃😝
    کلا عاشق سیخ دادن به همه چیزم 😊و این کارو واقعا دوست دارم 
    خانواده هم میگن کلا همینطوری بودم پس من گیک حساب می شم  ؟ اره دیگه ؟
    پاسخ:
    آره دیگه، اگه خودت قبول کنی گیکی، اگه حسش کنی، پس گیکی! :)
    هیپستر مردان و زنانی هستند که در دهه های ۲۰ و ۳۰ سالگی عمرشان بسر می برند. هیپسترها از نظر سیاسی پیشرو هستند و فکر کردن مستقل برایشان ارزش است . خلاقیت در حوزه های هنری، ایندی راک و فکر باز و آکاهی را ارج می نهند. بیشترین هیپسترها در ویلیامزبرگ ، ویکرپارک و شهرهای بزرگی مثل نیویورک، شیکاگو، بالتیمور و سن فرانسیسکو زندگی می کنند. هیپسترها حاضر به قبول شیوه مرسوم و دیکته شده متوسط جامعه به صورت کورکورانه نیستند. لباس پوشیدن خاص خود را دارند...جین تنگ ..اسنیکرهای سبک قدیمی.....باقی را در اوربان دیکشنری بخوانید

    من خودم هیپسترم 
    پاسخ:
    تو اوربن دیکشنری، هرکسی هر تعریفی دوس داره مینویسه، حالا این هم یه تعریف آمریکایی از هیپستر های جامعه توی آمریکا و به خصوص نیویورک بود، اما واژه هیپستر عموما و کلا به معنی افرادیه که سعی میکنن متفاوت باشن، و پیرو هر چیز -خاصی- هستن که مُد میشه. تو این مقاله من اشاره م به هیپستر های دنیای تکنولوژی بود.
    در هر صورت ممنون که نظرتون و اطلاعاتتون رو به اشتراک گذاشتین.
    یک جوری هیپستتر رو تعریف کردی انگار چیزی بدیه کملا ذهنیتی که نسبت به همه اینا داری متفاوته گیک البته کسیه که خوره تکنولوژی روزه و نرده شخصیه که از نظر روابط اجتماعی پایینه و این کمبود رو با دانش پر می کنه اما هیپستر من خودم هم با کمبود های کم ایران هیپستر هستم هیپستر در مورد اینه که به موهات زیاد نرسی یا اگه میرسی معلوم نباشه یا ارایش نداشته باشی و اگه داشته باشی کم باشه شوخ طبع باشی و روشن فکر نوع لباس پوشیدن کمی قدیمی باشه و اهنگ های هیپستر را گوش کنی که لانا دل ری خواننده موردعلاقم هست که اگه دیده باشیش نو لباس پوشیدن دهه های طلایی هالیوود رو نشون میده و بیرون از کار لباساش ساده و بدون ارایشه فکر کنم تو هیپستر ها رو با هیپی ها اشتباه گرفتی ما هیپی نیستیم
    پاسخ:
    نرد رو کاملا درست معنی کردی، گیک رو تعریف خیلی عام رو گفتی ولی تا حدودی درسته ولی هیپستر نه، ببین هیپستر یه مفهومه، یه گروه واقعی نیست که بشه یه تعریف کلی کرد، دقیقا مثل گیک ها که یه تعریف کلی و عام براشون وجود داره، برای هیپستر ها هم چنین تعریفی عامی وجود داره ولی همونطور که گفتم هیپستر یه مفهومه، به معنی انسان هایی که به روش های مختلف سعی میکنن با بقیه (و خودشون) متفاوت باشن، سعی میکنن خودشون رو خاص جلوه بدن در حالی که واقعا خاص نیستن. هیپی اتفاقا برعکس یه تعریف به نسبت دقیق تر داره. میشه گفت مثلا کسایی که سعی میکنن ادای گیک هارو در بیارن که خودشون رو باحال جلوه بدن، هیپسترن، کسایی که مثلا هیچ ایده ای نسبت به ادبیات ندارن ولی الکی میرن تو کافه کتاب ها میشینن 4 ساعت ادای متفکر ها رو در میارن (در حالی که واقعن نیست) هیپسترن. در کل وقتی سعی کنی ادای چیزی رو در بیاری که نیستی، تا خودت رو خاص و متمایز نشون بدی، هیپستری. در غیر اینصورت اگه به هر دلیلی با بقیه افراد متمایز باشی، ولی واقعا خودت باشی، هیپستر نیستی.
    ch qad bad rajbe hipstera hrf zdi, engar hame geeka fereshtan hipster sheytan
    mn xodam hipsteram b hipster budanamm eftexar mkonm, vli enqadr moze'e enteqadi nesbat b geek ha ndrm
    شما با این مطلبی که نوشتی اعتبار خودتو زیر سوال بردی! زومیت اگه نا معتبره، اگه افرادش ناآگاهن، تو این مملکت فهمیده تر از شما خیلی ها هستن که اگه اینجوری باشه بهش سر نزنن! پس خوبه ک هر روز داره پیشرفت میکنه! شمام اگه میخوای پیشرفت کنی، به جای این که به این و اون توهین کنی یا بخوای بکوبیشون، بشین یکم رو اطلاعات خودت کار کن برادر من
    پاسخ:
    این مطلب مال دو سال پیشه. هنوزم به نظرم زومیتِ دو سال پیش (و قبل تر از اون) به درد نمیخورد، شما ظاهرا یادتون نمیاد چه نشریه زرد و داغونی بود زومیت... زومیت از سال 94 شروع کرد به خوب شدن، و خیلی قوی پیشرفت کرد و سطحش بالا اومد، طوری که الان زومیت جزو سایت های پر بازدیدِ خودمه. شرایط تغییر میکنه، یه چیزی یه زمانی خوبه، یه زمانی بد؛ همه چیز بالا پایین داره. شما اگه به تاریخ مطلب نگاه میکردی بهتر بود، قشنگ این نظرتون رو میتونم برگردونم به خودتون.

    سلام چطور میشه بفهمم هیپستر هستم یا نه؟ آخه خودم اینجوری فکر میکنم ضمنا هیپستر بودن یه سبکه و چیز بدی نیست. ولی شما یه جوری تعریفش کردی انگار همه هیپسترا فقط دنبال خودنمایی هستن
    پاسخ:
    آخه به نظر من و خیلی‌های دیگه واقعا هیپسترها فقط دنبال خودنمایین. ولی فک کنم همه ما یه هیپستر درون داشته باشیم...
    اگه خودت فک میکنی هستی، پس هستی. ؛)
    لایک
    پاسخ:
    مرسی.
    سلام٫
    جالب بود
    بازم مطلب بزار
    پاسخ:
    ممنون، سعی میکنم.
    خوب بود استفاده کردیم
    درنا فک کنم اشتباهی شده ما هیپستر نیستیم فک میکنم ما طرفداره خرده فرهنگ ایندی هستیم چون خیلیا هیپسترو ایندی رو اشتباه میگیرن در صورتی که خیلی با هم متفاوتن هیپستر ها پیرهن های چارخونه میپوشن دو طرف موهاشونو تیغ میزنن و ریش و سیبیل بلند دارن خالکوبی دارن خیلی به این موضوع تاکید دارن که کاری که دارن انجام میدن عامیانه نباشه و با جامعه متفاوت باشه یه چیز خوب یا بد فرقی نمیکنی وقتی عامه مردم طرفدارش بشن میگن چقدر جریان اصلی شده و میرن سراغ یه چیز دیگه و شاید واسه همین اینقدر مردم ازشون متنفرن و به نظرشون هیپستر ها دنبال توجه اند ( هر چند من با هیپسترها مشکلی ندارم این حرفیه که بقیه میزنن) هیپستر ها خیلی هم انسان های مدرنی هستن و به چیز های قدیمی زیاد علاقه ای نشون نمیدن...ایندی ها معمولا موی بلند و تا حدودی ژولیده دارن و دوست ندارن بیش از حد به ظاهرشون برسن به چیز های قدیمی علاقه نشون میدن مثل لباس های وینتج و دهه های چهل تا هشتاد یا نود میلادی به هنر و فلسفه و ادبیات علاقه دارن و براشون خیلی مهمه همونطور که گیک ها به تکنولوژی روز علاقه دارن ایندی ها علاقه زیادی به هنر دارن خواننده ها یا بند هایی گوش میدن که کسی اسمشون نشنیده یا اگه هم معروف شده باشن سعی میکنن خودشون از حاشیه دوری کنن و جلب توجه نکنن لانا دل ری و مارینا و دیاموندز و ملانی مارتینز خواننده های مورد علاقه ی منن هرچند بعضی ها فکر میکنن هر موسیقی زیرزمینی ایندی محسوب میشه اشتباهه تو ایران به دلیل شرایط سیاسی و قانون هایی که داره خیلی از خواننده های زیرزمینی بخاطر اینکه بهشون مجوز نمیدن زیرزمینی میشن و بیشترشون دنبال پول و شهرتن میخان اینجا یه اسمی در کنن بعد برن یک کشور دیگه و کنسرت اجرا کننو بعدش پولدارشن و بهشون بگی ایندی فک میکنن داری فحششون میدی و هیچی از ایندی نمیدونن درحالی که ایندی تو کشورهایه دیگه اینطور نیست هنرمندای ایندی دنبال اینن که بتونن با هنر احساساتشونو ابراز کنند و به اطرافیانشون الهام بدن و خیلی به این موضوع تاکید دارن که خودشون باشن اگه چیزی چه عامیانه باشه چه نباشه اگه بهش علاقه داشته باشن انجام میدن و نظر مردم براشون اهمیتی نداره روشن فکر و خونگرم هستن همون‌طور که گفتی ...هیپی ها موها و ریش های بلند دارن عینک های گرد سیاه و هدبند دارن علف و ال اس دی میکشن به آهنگ های سایکدلیک راک مثل پینک فلوید علاقه دارن دنبال زندگی در طبیعتن به معنویات علاقه شدید دارن به ساز های موسیقی شرقی مثل تار و سه تار و سنتور علاقه دارن فلسفه شرقی رو دوست دارن و یک از دلایل کشیدن موادشون اینکه حس میکنن فرشته ها و موجودات ماورایی رو میبینن و میتونن باهاشون ارتباط برقرار کنند و اهمیت زیادی به رشد روحی و معنوی میدن...هیپستر ها هم هر چند تعریفشون اشتباه بوده تو این مقاله به این افراد هیپستر گفته نمیشه بهشون پوزر گفته میشه که پوزر ها کسایین که دوست دارن تو هرچیزی خودی نشون بدن و بگن ما باحالیمو آره متفاوتیم اما چیزی سرشون نیست الکی فقط جهت جلب توجه اینکارو میکنن که بهشون میگن پوزر poser
    همینکه میاین این زیر میپرسین گیکین یا نرد ینی هیپسترین ://///
    سلام، ببین اقا اشکان،من نه گیکم نه نرد نه هیپستر ولی اینم میدونم کسی ک هرکدوم از اینا باشه داد و فریاد راه نمیندازه مث یه مشت خشک مغز ناقص عقل ک نیگا ریختشون میکنی حالت بهم میخوره و داره القا میکنه به جامعه ک واوو من دارم مث جوون جهان اولی تو استاتن ایلند تیپ میزنم و فکر میکنم یه مشت جو گیر که شبا تو خونشون نون و پیاز با تخم مرغ اب پزو توری قورت میده ک میخواد از پس کلش بزنه بیرون اما واسه خود نمایی وو نمیدونم شیره مالیدن سر دخترای مردم و رسیدن به کثیف ترین نیاز های حیوونیشون طوری رفتار میکنن ک انگار صبحونش کمتر از پنکک نمیخوره وو یه مشت اشغال با اطلاعات عمومی پایین ک فرق cpu i5 با i7 رو هم نمیدونه یا فقط از شرکت اپل یه استیو جابز میشناسه وو اگه بگی ووزنیاک دیگه توش میمونه ولی فقط به اندازه ی نیاز که بتونه یه ادعا داشته باشه چهار تا چرت و پرت حفظ میکنه مث یه مشت نت وورکر عوضی ک میخواد بیل کیتس رو بعنوان یه الگو واسه ملت مثال بزنن ک جذبشون کنن فقط و فقط یه اسم ازش حفظ کرده با چهار تا جمله ک مورد نیازشه بعد یکیشو میگیری میگی ویلیام هنری رو میشناسی میگه نه کیه اثلا این که میگی ریئس جمهوره اسلواکیه یکی نیس بگه بیشعور این همون بیلگیتسه ک بلغور میکنی خلاصه کنم اقا اشکان شمام حرفات یه ایراد داره اونم این که هیپستر ها همشون دنبال توجه نیستن البته نه تو ایران ک قبول دارم ایرانیا همشون جو زدن و مشکلمون اینه یکم از همه چی میدونیم دیگه فک میکنیم خداییم وو ته اطلاعات،تو امریکا یه هیپستر اعتقادی ب تکنولوژی نداره چندان و ازاد زندگی میکنه نمیدونم خبرشونو داربن یا نه تقریبا هرار نفرشون تو نیویورک زیر پل یا تو چادر زندگی میکنن فک نکنم کسی حاضر بشه واسه خود نمایی بره اونجا زندگی کنه یا حتی اینستاگرام هم ندارن ک لخان تیپشونو به رخ این یکی اون یکی بکشن در ضمن هرکی گیکه ب خودش ربط داره یعنی چی این مردم اومدن واسه شما پست گذاشتن یعنی من گیکم؟مث اینه ک یکی عاشق یه دختری باشه دیگه میره هرجایی میشینه میگه من این خصوصیات رو دارم یعنی عاشقققمممم  والا دهنش وا نمیشه چون یه چیزیه تو وجود خودش.دس اخر ننگ بر جوونای ما ک از مدرنیته عکس اپل پشت گوشی،اسلش،ساپورت و این مزخرفاتو فقط دارن،جواب ابن حسین اقا ک نوشته شمایی ک میای مینویسی گیکم یا نرد اینه که اینا هیپستر نیستن ترو خدا هیپستر رو بد نام نکنین اینا یه مشت ام ولمعطل بدبختن ک حتی نوشته ی رو تیشرتشونم نمیتونن ترجمه کنن،شمام اشکان خان راجب هیپستر ها اطلاعات بیشتری بذار هیپستر میخوای تو بازیGTA5 شخصیت تره وور اونم روانی سادگیه تو بیابون زندگی میکنه یه روانی ک نمیدونه خودنمایی یعنی چی اصلا، مرسی از نوشته هات،موفق باشی.
  • نیکو دی آنجلو
  • من یه سوال دارم گیک کتابم داریم؟چون اگه داشته باشیم من واقعا هستم...از وقتی خوندن یاد گرفتم دارم کتاب میخونم...کلاس اول هری پاتر و دلتورا رو تموم کردم و تا الان بیش از ده هزار جلد کتاب خوندم...و کتاب هارو به آدما ترجیح میدم و از هرچی مده متنفرم...با این شرایط گیکم یانه؟برام سوال به وجود اومده
    ریدم تو نسلی که باهاشون بزرگ شدم. همشون دنبال جلب توجه و خاص نشون دادن خودشونن. گیک و هیپستر و بقیه این کسشرا. جای خاص نشون دادن خودتون رو استعداداتون کار کنین تا شاید یه چیزی بشین.
    حالا چرا به هیپستر ها فحش میدی 😐
  • http://www.zamiin.ir
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی